FAQ Overzicht

Algemeen

Contactgegevens Omnia Connect B.V.

Auteur: Rini van Zoggel
Laatst bijgewerkt:2021-07-21 14:59


Omnia Connect Telefonie

Telefoonnummer doorschakelen

In deze handleiding leggen we in een aantal stappen uit hoe u een doorschakeling en/of een schema via de portal kunt instellen.   Ga eerst naar https://mijn.omniaconnect.nl en login met de juiste gegevens.

Klik vervolgens links bovenin op overzicht.

U ziet hier onder de tab diensten een overzicht met uw telefoonnummers, kies het nummer waar de doorschakeling op moet komen.

Klik nu op het juiste telefoonnummer u ziet nu de instellingen voor het telefoonnummer. Zoals gebruikersnaam/wachtwoord/krediet limiet en de informatie wat er op dit moment aan deze trunk is gekoppeld.

Door nu op  het bewerk icoon te drukken achter bovenstaande regel komt u in het instellingen menu en ziet u onderstaand overzicht.

Hier kunt u de diverse dooschakelingen instellen:

  • Direct naar een extern nummer of zoals in voorbeeld voicemail
  • Indien in gesprek
  • Bij geen gehoor dan werkt de timer overgangstijd standaard staat deze op 60 sec.
  • Indien niet bereikbaar deze doorschakeling wordt actief als er op de trunk geen hardware wordt gedetecteerd.
  • Behoud CLI, indien aangevinkt wordt het nummer van de beller door gegeven.

Let op: Doorschakeling wordt pas actief zodra het vinkje aanstaat en de wijzigingen zijn opgeslagen ! 

Door in het zelfde tabblad rechtboven op de button doorschakelschema te drukken wordt het mogelijk om directe doorschakelingen in te regelen voor verschillende dagen van de week. Doorschakelingen die dus iedere week op zelfde dag terugkomen, deze optie kent geen datum selectie !

Dit kan dus een doorschakeling zijn naar een extern nummer maar kan ook naar 1233 zijn voicemail. Doorschakelingen van nummers moeten wel in de toekomst gepland liggen met wij adviseren een tijdsvenster van 5 min.

De vinkjes bij de dagen geven aan op welke dag het gaat werken en middels de + (rood omcirkelt) kunt u extra regels toevoegen.

Let wel even op als de eerste regel aangeeft alle dagen van 00:00 t/m 23:59 dan zal er niet meer naar de tweede regel gekeken worden, voorkom dus tegenstrijdige programmeringen.

Auteur: Rini van Zoggel
Laatst bijgewerkt:2021-07-21 16:24


Instellen Voicemail

In deze handleiding leggen we in een aantal stappen uit hoe u snel en gemakkelijk uw voicemail instelt op een Omnia Connect voip trunk.

Als u met een toestel aangesloten op de trunk waarop u voicemail wil activeren belt naar 1233 dan hoort u of er berichten zijn achtergelaten voor u. Tijdens het uitluisteren van berichten heeft u de volgende opties:

  • Toets 3              voor het nogmaals afspelen van het bericht.
  • Toets 8              Om het bericht te wissen.
  • Toets 9              Om naar het basis voicemail instellingen menu te gaan.  

Zijn er geen nieuwe berichten dan hoort u een basisinstellingen menu.

Toets 2      voor inspreken van een welkomsboodschap, hier kunt u een persoonlijke welkomsboodschap inspreken die de standaard boodschap zal overschrijven.

Opties, na inspreken nieuwe welkoms tekst

  • Toets 1              bewaren nieuwe opname.
  • Toets 2              beluisteren zo juist ingesproken opname.
  • Toets 3              opnieuw opnemen welkomsboodschap.
  • Toets *              terug naar vorige menu.

Toets 5      voor het wijzigen van uw pincode, dit kunt u ook later via de portal doen.

Instellingen maken via de portal

Log in op de mijn Omnia Connect Portal via https://mijn.omniaconnect.nl

Klik vervolgens links bovenin op overzicht

U ziet hier onder de tab diensten een overzicht met uw telefoonnummers, kies het nummer waar de voicemail op moet komen en klik op het nummer u ziet nu de instellingen voor het telefoonnummer. Zoals gebruikersnaam/wachtwoord/krediet limiet en de informatie wat er op dit moment aan deze trunk is gekoppeld.

Door nu op  het bewerk icoon te drukken achter onderstaande regel komt u in het instellingen menu .

U kunt er voor kiezen om de voicemail alleen via de telefoon af te luisteren, kies hiervoor een vrij te bepalen 4 tot max 6 cijferige pincode. Door naar 1233 te bellen met de trunk waar deze voicemail op actief is kunt u de opgeslagen berichten terugluisteren.

U kunt er ook voor kiezen om de voicemailberichten alleen via e-mail te ontvangen. Hiervoor vult u het van toepassing zijnde e-mailadres in, berichten worden dan niet opgeslagen maar direct doorgestuurd naar de email !

Natuurlijk is het ook mogelijk om zowel uw voicemailberichten via de telefoon terug te luisteren als ze per e-mail te ontvangen. Hiervoor vult u beide velden in.

Het is wel van belang dat u met regelmaat de voicemail berichten uitluistert en reeds beluisterde berichten ook verwijderd !  

Nu kunt u kiezen wanneer de voicemail actief wordt. Zoals u in onderstaande afbeelding kunt zien, heeft u vier keuzes. In onderstaand voorbeeld gaat de inkomende oproep direct naar de voicemail. Kiezen we voor niet beantwoorden dan zal na 60 sec pas gesprek naar voicemail worden gezet.

Let op: Doorschakeling wordt pas actief zodra het vinkje aanstaat en de wijzigingen zijn opgeslagen !

Om uw voicemail extern uit te luisteren kunt uw eigen nummer aanbellen en na de begroetingstekst een *  (ster) intoetsen.  Er zal u gevraagd worden om uw eerder ingestelde pincode, als deze geaccepteerd wordt komt u in uw voicemail menu.

Auteur: Rini van Zoggel
Laatst bijgewerkt:2021-07-21 15:56


Ster codes

Er zijn diverse functies die u kunt gebruiken om bijvoorbeeld uw telefoon door te schakelen. U kunt verschillende *-codes gebruiken, die wij hieronder voor u op een rijtje gezet hebben.

Doorschakelen 

Altijd: Bij deze methode worden alle gesprekken doorgezet naar het opgegeven telefoonnummer.

  • Aanzetten: *21*Telefoonnummer#
  • Uitzetten: ##21#  

In gesprek

Er wordt alleen doorgeschakeld als u op dat moment in gesprek bent.

  • Aanzetten: *67*Telefoonnummer#
  • Uitzetten: ##67#  

Niet opgenomen

Als er niet wordt opgenomen binnen de ingestelde ’rinkeltijd’ wordt er doorgeschakeld naar het opgegeven telefoonnummer.

  • Aanzetten: *61*Telefoonnummer#
  • Aanzetten met aangepaste rinkeltijd: *61*telefoonnummer*rinkeltijd in seconden#
  • Uitzetten: ##61#  

Niet aangemeld

U kunt deze optie gebruiken om een fall-back te maken waarbij er wordt doorgeschakeld naar een opgegeven nummer zodra het gesprek niet kan worden afgeleverd op uw telefooncentrale, bijvoorbeeld bij storing aan uw internetverbinding.

  • Aanzetten: *62*Telefoonnummer#
  • Uitzetten: ##62#  

Anoniem uitbellen

Per gesprek: Als u met onderstaande prefix een telefoonnummer draait, wordt het nummer anoniem gebeld en kunt u op deze wijze per gesprek anoniem bellen zonder de functie aan of uit te zetten.

  • Bellen naar: *31*Telefoonnummer  
  • Permanent anoniem uitbellen: Anoniem bellen activeren: *31#
  • Anoniem uitbellen deactiveren: #31#

Auteur: Rini van Zoggel
Laatst bijgewerkt:2021-07-21 16:00


SIP Codec informatie

SIP-trunk gebruikt standaard de G.711 audio-codec (A-law). Voor deze codec wordt geen compressie gebruikt, wat de kwaliteit sterk verbetert en de vertraging beperkt.  

Omnia Connect voip ondersteund verder onderstaande codec varianten:

G.711 µ-law, G.729, G722, G.726 AAL2, Speex en GSM.  

Toelichting:

  • G.711 µ-law wordt voornamelijk in Noord-Amerika en Japan gebruikt.
  • G.729 is gecomprimeerd en daarmee beter geschikt voor langzamere internetverbindingen. 
  • G.722 biedt juist een veel hogere gesprekskwaliteit (ongeveer het dubbele van een traditionele ISDN-lijn).
  • G.726 AAL2 is een smalbandige ADPCM-gebaseerde codec met compressie.
  • Speex is een inmiddels verouderde codec.
  • GSM is een codec met vrij hoge compressie en redelijke spraakkwaliteit.  

Wij raden het gebruik van de G.711 A-law codec aan. Controleer voor gebruik van Omnia Connect Voip altijd of uw apparatuur geschikt is voor een of meerdere van de door Omnia Connect ondersteunde audio-codec varianten.

Auteur: Rini van Zoggel
Laatst bijgewerkt:2021-07-21 16:02


SIP response codes

SIP response codes
In dit document vindt u een overzicht van de SIP response codes.

Het SIP protocol kent statuscodes waarmee wordt aangegeven hoe het SIP-verkeer verloopt. Statuscodes kunnen informatie geven over het verloop van een gesprek of wanneer gesprekken fout lopen. SIP responce codes geven enkel informatie over gespreksverloop, dus van opbouw tot het beëindigen van een gesprek, maar geeft geen enkele informatie over de kwaliteit van de audio tijdens een gesprek.

1xx = informationele responses
100 Poging
180 Bellen
181 Gesprek wordt doorgeschakeld
182 In wachtrij geplaatst
183 Voortgang sessie

2xx = succesresponses 
200 OK
202 Geaccepteerd: gebruikt voor referrals

3xx = omleidingsresponses
300 Meerdere keuzemogelijkheden
301 Blijvend verhuisd
302 Tijdelijk verhuisd
305 Proxy gebruiken
380 Alternatieve dienst

4xx = mislukte aanvragen
400 Slechte aanvraag
401 Niet geautoriseerd: alleen door registrars gebruikt. Proxy’s moeten proxy authorisatie
402 Betaling vereist (gereserveerd voor toekomstig gebruik)
403 Verboden
404 Niet gevonden: gebruiker niet gevonden
405 Method niet toegestaan
406 Niet acceptabel
407 Authenticatie bij proxy vereist
408 Aanvraag time-out: de gebruiker is niet tijdig gevonden.
410 Verdwenen: de gebruiker bestond wel maar is hier niet meer beschikbaar.
413 Request-entiteit te groot
414 Request – URI te lang
415 Niet ondersteund mediatype
416 Niet ondersteund URI-schema
420 Slechte Extension: slechte SIP Protocol Extension gebruikt, de server begrijpt deze niet.
421 Extension vereist
423 Interval te kort
480 Tijdelijk niet beschikbaar
481 Oproep/transactie bestaat niet
482 Lus gedetecteerd
483 Teveel hops 
484 Onvolledig adres
485 Niet eenduidig
486 Bezet
487 Request beëindigd
488 Kan hier niet worden aangenomen
491 Request staat open
493 Onleesbaar: kon S/MIME body part niet ontcijferen

5xx = serverfouten

500 Interne serverfout
501 Niet geïmplementeerd: de SIP Request is hier niet geïmplementeerd.
502 Slechte gateway
503 Dienst niet beschikbaar
504 Server time-out
505 Versie wordt niet ondersteund: server ondersteunt deze versie van het SIP-protocol niet.
513 Bericht te lang

6xx = algemene fouten
600 Overal bezet
603 Afwijzen
604 Bestaat niet langer
606 Niet acceptabel

Auteur: Rini van Zoggel
Laatst bijgewerkt:2021-07-22 09:17


SIP Firewall informatie

Proxy Nederland
sip.omniaconnect.nl
sip2.omniaconnect.nl

Loadbalancing
Bovenstaande proxy adressen bestaan uit 2 proxy's met allebei een eigen ip adres. Voor PBX systemen die niet goed omgaan met loadbalancing  adviseren wij om te registreren op 1 van de proxy's. PBXen gebaseerd op Asterisk en  Panasonic centrales zijn hier voorbeelden van.

Omnia Connect Nederland
proxy1.sip.omniaconnect.nl (185.248.236.100)
proxy2.sip.omniaconnect.nl (185.248.236.200)

SIP aanmelding poort (data):
VoIP: 5060/8060 UDP      
RTP Poorten (spraak):
Panasonic: 12000-16000 UDP
Gigaset: 5004-5020 UDP
Asterisk: 10000-20000 UDP  

SIP ALG
Zet deze optie altijd uit in modems/firewall

UDP timers
De registratie tijd van de PBX staat op 180 sec. De router/firewall heeft een UDP Time out van 180 sec (bijvoorbeeld Draytek). Als de PBX zich registreert of als er wordt uitgebeld, wordt poort 5060 opengezet van binnen naar buiten. Als nu de UDP Timer na 180 sec. afloopt, valt de poort weer dicht en kunnen er dus geen gesprekken van buiten naar binnen door de poort 5060.   Klant is dus niet bereikbaar voor inkomende oproepen.
Als je er voor zorgt dat de registratie tijd van de PBX lager staat dan de UDP Time out van de router/firewall zal de poort 5060 altijd open staan om inkomende gesprekken te ontvangen.
Stel de UDP portmap timer van de router/firewall in op ongeveer 1,5x de registratietijd van de aangesloten SIP hardware. In dit voorbeeld zou dus 300 sec. een goede waarde zijn.
Aangezien de SIP devices bij ons registreren en de gesprekken bij ons vandaan komen, is dit veilig en staat de SIP poort dus niet voor de hele wereld open.
Wij hebben in deze sectie verschillende documenten voor een aantal merken routers/firewall's de te adviseren UDP instellingen samengevat. Kijk hiervoor bij X2VoIP-->Tecnhisch-->Hardware

Wij adviseren het niet om zonder beveiliging porten te forwarden van extern naar intern !
Mocht dit toch wenselijk zijn dan adviseren wij dit zo in te richten dat aangegeven wordt in de router/firewall dat de instellingen enkel gelden als er gecommuniceerd wordt met X2com proxy's.

Registratietijd
De registratie tijd van de PBX staat op 600 sec. De router/firewall heeft een UDP Time out van 180 sec . Als de PBX zich registreert of als er wordt uitgebeld, wordt poort 5060 opengezet van binnen naar buiten.Als nu de UDP Timer na 180 sec. afloopt, valt de poort weer dicht en kunnen er dus geen gesprekken van buiten naar binnen door de poort 5060.  Als je er voor zorgt dat de registratietijd van de PBX lager staat dan de UDP Time out zal de poort 5060 altijd open staan om gesprekken te ontvangen.Aangezien de centrale bij ons registreert en de gesprekken van ons vandaan komen, is dit veilig en staat dus niet voor de hele wereld open

Auteur: Rini van Zoggel
Laatst bijgewerkt:2021-07-21 16:09


Fax2mail & Mail2fax

Fax2mail / Mail2fax  

Fax2mail
Fax2mail is een instelling die wij voor u kunnen aanzetten. U kunt op deze manier faxen op uw e-mailaccount ontvangen. Indien u gebruik wilt maken van deze oplossing, dan kunt u ons mailen op support@omniaconnect.nl. Als u in de e-mail aangeeft om welk nummer het gaat en op welk e-mailadres u de faxen wenst te ontvangen, maken wij van uw telefoonaccount een faxaccount. We stellen daar een door u opgegeven e-mailadres in zodat alle faxen op de mail binnenkomen. Uiteraard bieden wij u deze optie kosteloos aan.

Mail2fax
Naast het ontvangen van de faxen per e-mail kunt u ook uitfaxen per e-mail. Aan deze optie zitten wel kosten verbonden in verband met de belasting van het netwerk. Wij kunnen uw e-mailadres autoriseren zodat u ook kunt uitfaxen met uw e-mailaccount. De kosten die hieraan verbonden zijn, bedragen €5,- per domein. Deze vergoeding houdt in dat iedereen binnen uw domein kan uitfaxen. Ter verduidelijking: stel dat uw domeinnaam omniaconnect.nl zou zijn, dan zouden alle werknemers met een @omniaconnect.nl adres kunnen uitfaxen. Mocht u interesse hebben in deze functie, dan kunt u dit aangeven per e-mail via support@omniaconnect.nl waarna wij uw domein zullen autoriseren voor het uitsturen van faxen. Faxen versturen met Omnia Connect wordt gedaan op onderstaande manier:  

-Richt de email aan: efax-omnia@sip.omniaconnect.nl. ·    
-Zet in het onderwerp +31 en dan het faxnummer waar u naar wilt faxen (dus zonder 0).
-U kunt PDF-bestanden als bijlage toevoegen zodat deze worden verstuurd als fax. 
-U kunt tekst in het tekstveld van uw e-mailprogramma zetten en deze zo laten faxen.

Mocht u ergens niet uitkomen of als u overige vragen heeft, kunt u ons altijd mailen (support@omniaconnect.nl.nl).          

Auteur: Rini van Zoggel
Laatst bijgewerkt:2022-03-17 16:49


Contactgegevens Omnia Connect B.V.

Auteur: Rini van Zoggel
Laatst bijgewerkt:2021-07-21 14:59